6 Perkara Kena Faham Sebelum 'Ikat Peranakan'

Tuesday, September 05, 2017


"Tak sempat nak jarakkan anak sampai 2 tahun, dah mengandung lagi. Bukan nak menolak rezeki. Tapi hairan juga macam mana boleh 'lekat' walaupun dah cuba merancang. Usia pun dah makin lanjut ni. Agaknya boleh ke kalau aku 'ikat peranakan'?"

Bilateral Tubal Ligation (BTL) atau yang kita biasa dengan sebagai 'ikat peranakan' adalah proses menghalang dari berlakunya persenyawaan di antara benih telur dan sperma. Berbanding dengan kaedah-kaedah mencegah kehamilan seperti pil perancang, IUD, implan / norplant, suntikan serta kaedah semulajadi, prosedur sterilisasi / pemandulan ini adalah lebih berkesan dan dianggap bersifat kekal.

Maka BTL merupakan prosedur pemandulan yang disyorkan oleh doktor apabila mendapati bahawa kehamilan seterusnya akan mengundang risiko terhadap nyawa dan kesihatan ibu. Biasanya ia melibatkan wanita yang sudah 3 kali melahirkan bayi secara pembedahan Caesarean.


Di samping itu, terdapat juga kes di mana 'ikat peranakan' dilakukan atas permintaan pesakit kerana tidak mahu lagi megandung dengan alasan tidak serasi menggunakan kaedah perancang kehamilan sementara yang lain.

Perlu ditegaskan di sini bahawa keputusan ini adalah keputusan yang besar dalam diri seorang wanita. Jadi, sebelum membuat keputusan secara mendadak, fahamkan terlebih dahulu 6 perkara ini.



6 PERKARA KENA FAHAM SEBELUM 'IKAT PERANAKAN'

1. PROSEDUR 'IKAT PERANAKAN'

Melalui kaedah BTL, tiub Fallopio akan diikat atau dipotong. Prinsipnya adalah untuk menyekat tiub Fallopia atau saluran peranakan supaya benih lelaki sperma tidak dapat melintasinya. Dengan terhalangnya laluan ini, sperma tidak dapat bersenyawa dengan telur ovum yang dikeluarkan dari kilang telur ovari.

Menurut Dr Shah Reza Johan Noor, biasanya pesakit akan dimasukkan ke wad sehari sebelum ataupun pada pagi hari pembedahan dilakukan. Dari segi pelaksanaan, terdapat 2 cara iaitu kaedah pembedahan terbuka ataupun menggunakan laparoskopi.

Melalui pembedahan terbuka, ia memerlukan pembiusan spinal ataupun epidural. Pembiusan separa bermaksud anda akan sedar sepanjang pembedahan tetapi tidak berasa sakit. Sekiranya menggunakan laparoskopi pula, jenis pembiusan adalah jenis penuh dan tidak akan sedar sepanjang prosedur tersebut dijalankan.


2. ALASAN UNTUK MENGIKAT SALURAN PERANAKAN

Antara alasan doktor menyarankan BTL atau 'ikat peranakan' adalah apabila anda telah dibedah pada tempat yang sama berulang kali iaitu melebih 3 kali. Ini kerana dikhuatiri bawah rahim menjadi semakin nipis dan meningkatkan komplikasi pada tempat caeseraean ini.

Pembedahan didapati lebih sukar boleh menyebabkan kecederaan pada organ-organ seperti usus, pudi kencing dan sebagainya. Di samping itu, segmen bawah rahim yang semakin menipis boleh menyebabkan rahim pecah.

Selain itu, masalah kritikal lain seperti plasenta previa, uri melekat dan komplikasi semasa bersalin yang merbahaya dan mampu mengancam nyawa pada kehamilan atau kelahiran boleh menjadi keperluan untuk menghalang kehamilan seterusnya.


3. BAGAIMANA JIKA INGIN MENGANDUNG SEMULA ?

Walaupun dianggap sebagai pemandulan kekal, sebenarnya mana-mana kaedah perancangan keluarga tetap ada kebarangkalian untuk mengandung. Cuma secara statistiknya, peluang itu adalah sangat tipis. Mungkin ada yang tertanya, adakah cara untuk hamil kembali setelah melakukan proses BTL?

Umumnya terdapat 2 pilihan :-

i) Menjalani pembedahan untuk menyambung kembali saluran peranakan atau tiub Fallopio yang telah dipotong atau diikat. Sungguhpun begitu, peraturan kejayaan untuk membolehkan saluran ini berfungsi semula seperti sediakala adalah kurang daripada 50%.

ii) Melakukan prosedur IVF kerana proses ini tidak memerlukan tiub Fallopio yang sihat. Percantuman benih lelaki dan wanita berlaku di luar tubuh wanita iaitu di dalam tabung uji di makmal embriologi. Apabila persenyawaan berlaku, embrio atau janin yang sihat aka diletakkan ke dalam rahim ibu pada hari ketiga atau hari kelima selepas pengambilan telur. Peluang untuk hamil dengan kaedah ini adalah sekitar 30% dan ia juga memakan kos perbelanjaan yang agak besar.


4. HUKUM KEMANDULAN KEKAL DALAM ISLAM

Menurut ulasa Mufti Wilayah Persekutuan menerusi Irsyad al-Fatwa ke-146, hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa adalah dibolehkan dengan syarat ia bukanlah sesuatu teknik yang bersifat kekal kerana ia bertentangan dengan hukum syarak.

Usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah sementara seperti memakan pil perancang, melakukan hubungan seks pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakusi luar rahim) ataupun menggunakan IUD adalah diharuskan dengan syarat berikut :

i) Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.

ii) Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khusunya isteri.

iii) Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.


Namun begitu, sekiranya wujud kemudaratan yang serius atau nasihat doktor kerana dikhuatiri mampu mengancam nyawa ibu, maka kemandulan kekal bolehlah ia dilakukan oleh sebab darurat.


5. KOMPLIKASI SELEPAS PEMBEDAHAN

Seperti mana-mana pembedahan, antara komplikasi atau kesan sampingan yang biasa dialami selepas pembedahan adalah :-

  • Ketidakselesaan ataupun sakit di bahagian pembedahan dan abdomen
  • Loya, pening serta mual dari kesan ubat-ubatan
  • Rasa tidak selesa pada tekak
  • Kekejangan otot-otot

Biasanya kesemua simptom ini akan hilang selepas 24 hingga 72 jam. Ubat penahan sakit akan dibekalkan semasa di dalam wad dan juga untuk kegunaan di rumah selepas keluar wad.


6. IMPLIKASI LAIN

Ada yang menyesal menjalani BTL terutamanya mereka yang berumur kurang daripada 30 tahun kerana berasa sunyi apabila anak-anak semakin besar. Begitu juga mereka yang membuat keputusan terburu-buru semasa institusi perkahwinan mengalami keretakan serta permasalahan atau membuat keputusan akibat dipaksa atau tertekan. Akibatnya, apabila ditakdirkan berkahwin dengan suami baru, si wanita terdesak untuk mendapatkan zuriat untuk suami tersebut.

Ada juga yang risau sekiranya BTL ini menjadi punca kedinginan hubungan suami isteri. Tapi apa yang perlu anda faham, mengikat tiub Fallopio hanya menutup laluan tiub Fallopio. Tiub Fallopio atau salur peranakan ini TIDAK menghalang penghasilan hormon wanita iaitu estrogen dan progesteron.




FIKIR MASAK-MASAK SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN






You Might Also Like

3 Comments

  1. ada kawan officemate lupa nak bukak ikatan ni sampai dah sebati dengan daging dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah.. ngerinyaa.. huhuhu.. tu yang kena fikir betul2 sebelum buat..

      Delete
  2. Rasanya masa bila sesuai buat btl ni? Lepas btl doktor bagi cuti berapa lama?

    ReplyDelete

Setiap kata-kata anda akan memotivasikan diri seorang gadis yang ingin menjadi yang terbaik. In Sha Allah :D

Suscribe Us