BAHAYA JEMUR BAJU DALAM RUMAH - Syahirah Valiant

July 28, 2017

BAHAYA JEMUR BAJU DALAM RUMAH

Related image

Aikk, jemur baju dalam rumah pun bahaya jugak ke? Kalau kita sibuk bekerja macam mana pulak kan. Memang selalu jemur baju dalam rumah kan. Lagi-lagi musim hujan ni. Tapi, korang tahu tak jemur pakaian dekat dalam rumah boleh mengganggu kesihatan korang?

Korang nak tahu apa yang bahayanya? Jom Nurul share dengan korang ye :D


1 : KANSER
  • Suka guna pelembut kain kan? Memang la wangi, tapi korang tahu tak pelembut kain dekat pasaran tu ada acetaldehydes yang menjadi punca sakit kanser. Dah kalau jemur dalam rumah, hidung tu mesti terbau wangi pelembut tu kan ^^

2 : ALERGI
  • Udara yang terperangkap dalam rumah boleh menjadi bakteria. Kalau ada masalah dengan kulit, tolong elakkan jemur pakaian dalam rumah. Sebab ni salah satu faktor utama korang kena alergik dan gangguan masalah pernafasan.

3 : BERACUN
  • Korang pernah tak basuh pakaian lepas tu lupa nak jemur? Lepas tu kain dah berbau busuk walapun korang rendam dengan sekilo sabun dan pewangi sekalipun. Sebenarnya itu adalah racun. Udara yang korang sedut tu sedikit sebanyak akan bagi kesan buruk dekat kesihatan. Hati-hati ye :D

4 : ASTHMA / ASMA
  • Pengeringan pakaian di dalam ruangan tertutup akan meningkatkan kelembapan ruangan dan menyebabkan kenaikan debu. So, ini lah punca asthma.

Jalan penyelesaian cuma satu je. Sediakan tempat khas untuk menjemur pakaian yang bukan di kawasan tertutup. Bakteria ni memang suka membiak dekat tempat lembap. Korang pernah belajar sains kan. Tapi kalau betul-betul ruang nak jemur baju tu takde, cucian kering sangat selamat. Cuma tiada penjimatan la ye. Keputusan semua di tangan korang.



NAK CARA YANG LEBIH JIMAT DAN SELAMAT ?

Korang mesti nak tau trick yang lebih menjimatkan. Betul tak? So, tenung la gambar ni lama-lama tau. In Sha Allah, akan bagi penjimatan dekat korang :D



RUMUSAN SEMULAJADI
BEBAS BAHAN KIMIA
BEBAS FOSFAT, NITRAT, BORAT
BEBAS KLORIN
PH SEIMBANG
HIPOALEGENIK
FORMULA ULTRA PEKAT
TAHAN LAMA
MESRA ALAM

PENJIMATAN BERGANDA !!





10 comments:

  1. Alamak elsa selalu jemur baju dalam rumah. Nice sharing awak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. so lepas ni jangan jemur baju dalam rumah lagi :D

      Delete
  2. memang selama ni jemur baju dalam rumah je. Tak tahu pulak bahaya :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nurul pun baru tahu ianya bahaya.. so lepas ni kena berhati-hati je :)

      Delete
  3. kat rumah pun guna get clean shaklee (Y)

    helloaiman

    ReplyDelete
  4. ouh..nasib jugak aku tidak uka jemur kain dalam rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes.. jangan lah jemur baju dalam rumah :D

      Delete
  5. kalau dah takde tempat nak jemur macam mana ye.. TB selalu jemur dalam rumah pun sebab balconi TB dah dijadikan tempat tandas kucen nak membuang.. takkan TB nak sidai kain dekat situ.. nanti ada pewangi tambahan plak dah.. huhuhu.. TB dok apartment

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu kalau boleh kena sediakan tempat khas untuk jemur baju :D

      Delete

Setiap kata-kata anda akan memotivasikan diri seorang gadis yang ingin menjadi yang terbaik. In Sha Allah :D