CEGAH BARAH USUS - Syahirah Valiant

Latest

April 28, 2017

CEGAH BARAH USUS

Image result for colon cancer symptoms



Assalammualaikum wbt,

Cakap je pasal cancer mesti ramai yang takut dan risau kan. Tapi dalam risau tu korang cegah dan ambil peduli tak? Fikir dan muhasabah diri ye. Jangan ambik mudah tentang kesihatan ni :)

Mengikut panduan American College of Gastroenterology, jika anda mempunyai saudara terdekat (ibu bapa atau adik-beradik) menghidap kanser kolon (kanser usus) pada usia sekitar 60 tahun, anda perlu mula menjalani pemeriksaan usus atau kolonoskopi pada umur 40 tahun. Berdasarkan data diperoleh, individu berisiko tinggi dan mencapai usia 50 tahun digalakkan menjalani pemeriksaan awal pada usus.



RISIKO BARAH USUS

Risiko mendapat kanser usus bagi lelaki dan wanita lebih kurang sama tetapi kanser yang menyerang bahagian rektum lebih banyak dihadapi oleh wanita.

Pakar Toksikologi Makanan Fakulti Sains dan Teknologi Makanan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Ahmad Faizal Abdul Razis berkata, kanser usus boleh menyerang siapa sahaja.

"Sikap masyarakat yang suka ambil ringan dan tidak peduli sesuatu simptom boleh memudaratkan. Misalnya, simptom najis berdarah. Ada beranggapan ia buasir dan selagi tidak menyakitkan, tidak mahu berjumpa doktor."

"Sikap sambil lewa itu menyebabkan pesakit sukar diselamatkan kerana sudah berada pada tahap lanjut. Mungkin juga ada yang menganggap penyakit ini tidak serius seperti kanser lain. Sebenarnya jika dibiarkan ia juga boleh membawa maut." katanya.



KANSER KOLON MENYERANG KELUARGA

Menurutnya, sejarah keluarga, peningkatan usia, merokok, obesiti, kencing manis, pengambilan alkohol serta makanan yang diawet antara risiko tinggi yang menyumbang kepada kanser kolon.

"Kanser itu terbentuk apabila ada ketumbuhan kecil dinamakan polip. Polip berasal daripada sel yang menyelaputi usus dan spektrum iaitu dinding usus."

"Biasanya ia mengambil masa hingga 10 tahun untuk menjadi polip sebelim menjadi benign (tidak bersifat barah) yang lama kelamaan membesar dan berkembang menjadi barah. Memang sukar mengenalpasti polip mana yang berpotensi berkembang menjadi kanser." katanya.

Kanser kolon sering dialami penduduk negara maju dan membangun. Di Malaysia, penyakit ini sering menyerang dan menduduki tangga ketiga jenis kanser yang kerap dihidapi penduduk.



FAKTOR / RISIKO KANSER USUS


  • Diet tidak seimbang iaitu kerap mengambil makanan banyak lemak dan kurang makan serat.
  • Kegemukan.
  • Bekas pesakit kanser kolon yang sudah menjalani pembedahan membuang kanser berkenaan.
  • Pesakit pernah mempunyai polip dalam usus. Tidak semua polip berisiko mendapat kanser usus. Cuma satu polip iaitu adenomatous dipercayai penyebab kanser.
  • Risiko mendapat kanser usus meningkat apabila semakin bertambah umur. Mereka yang berusia lebih 40 tahun ada risiko.
  • Gaya hidup sedentari iaitu kurang bersenam.




Image result for colon cancer symptoms



GEJALA KANSER USUS

Keluar darah melalui dubur - bergantung pada di masa usus itu berada. Jika kanser terjadi di bahagian berdekatan dubur, darah yang keluar berwarna merah terang dan cair. Jika berlaku di sebelah kanan, darah biasanya bercampur najis dan ia berwarna lebih pekat.

Perubatan tabiat buang air besar - Kadangkala pesakit mengalami cirit-birit dan diselang seli dengan keadaan normal juga sembelit. Pesakit juga kadangkala tidak puas buang air besar iaitu terasa ingin membuang air besar tetapi tiada apa yang keluar.

  • Sakit perut lebih kepada bahagian kiri abdomen.
  • Berat badan berkurangan tanpa sebab.
  • Muka pucat, kurang darah (anemia), letih dan tidak bermaya.
  • Kurang 10 peratus pesakit mengalami penyumbatan usus.



MENGURANGKAN RISIKO KANSER USUS
  • Mengamalkan hidup sihat iaitu mengambil makanan berkhasiat dengan melebihkan sayuran dan buah-buahan.
  • Mengurangkan makanan lemak haiwan seperti kambing dan lembu.
  • Mengekalkan berat badan seimbang.
  • Bersenam.
  • Tidak merokok.
  • Tidak mengambil minuman keras.


4 RAWATAN UTAMA KANSER USUS
  • Pembedahan
  • Radioterapi
  • Kemoterapi
  • Target terapi


VIVIX SHAKLEE

Vivix Shaklee mempunyai kandungan resveratrol sepuluh kali lebih hebat dari resveratrol biasa. Resveratrol merupakan sejenis polifenol yang dipanggil phytoalexin atau bahan kimia semulajadi yang dikeluarkan oleh sesetengah tumbuhan di mana fungsinya adalah sebagai agen pertahanan apabila diserang oleh penyakit dan serangan bakteria atau kulat ataupun pathogen yang lain. Ia terhasil daripada tindakbalas tumbuhan tersebut terhadap jangkitan kulat, tekanan, kecederaan akibat dirosakkan haiwan, sinar UV, cuaca ekstrem dan sebagainya.

Anggur muscadine mempunyai ikatan kimia yang jauh berbeza berbanding anggur-anggur yang lain kerana ianya kaya dengan anthocyanins yang mana mempunyai antioksidan yang tinggi dan menunjukkan beberapa kesan anti-tumor antaranya menghalang sintesis DNA dalam kanser payudara dan perkembangan saluran darah dalam sesetengah tumor termasuklah enzim perebak tumor.



Image result for vivix kanser kolon



Related image




Related image



Related image




MERENCATKAN PERTUMBUHAN SEL KANSER

Resveratrol dipercayai dapat merencatkan pertumbuhan sel kanser selain dapat membina daya ketahanan terhadap kanser di mana terdapat 3 fasa iaitu :-

FASA PERTAMA - Pada fasa ini, resveratrol bertindak mengurangkan kerosakkan sel-sel sihat yang berpunca dari serangan agen-agen karsinogenik.

FASA PERTUMBUHAN - Resvertrol mengaktifkan gen Sirtuin 1 iaitu gen anti-penuaan bagi tujuan menghalang pertumbuhan sel-sel kanser.

FASA PERTUMBUHAN PESAT - Di peringkat ini, resveratrol membantu mempercepatkan proses apoptosis iaitu proses mematikan sel-sel kanser.




MACAM MANA NAK ORDER VIVIX ?



LANGKAH 1

Image result for esell

Klik gambar ni untuk order terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau CITYLINK dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.




LANGKAH 2


HUBUNGI :


E-mail : syahirahvaliant@gmail.com

Call / SMS / Whatsapp : 017-3575871



COD : AREA PUCHONG




No comments:

Post a Comment

Setiap kata-kata anda akan memotivasikan diri seorang gadis yang ingin menjadi yang terbaik. In Sha Allah :D