APA ITU KANSER | FAKTA KANSER - Syahirah Valiant

April 04, 2017

APA ITU KANSER | FAKTA KANSER



Assalammualaikum wbt,

Petang ni Nurul terpanggil untuk share dengan korang sesuatu yang wajib semua orang tahu. Nurul nak share ni sebab Nurul pernah alami saat-saat genting di mana orang yang Nurul sayang pergi akibat kanser. Jom kita cegah sebelum terlambat ^^



FAKTA ASAS KANSER

Kanser adalah penyakit yang disebabkan oleh pertumbuhan yang tidak terkawal oleh sel-sel yang tidak normal atau abnormal di dalam badan. Ia berpunca daripada kegagalan sistem imun berfungsi dengan baik. Kanser yang tidak dirawat boleh menyebabkan penyakit serius dan kematian.



SEL NORMAL DI DALAM BADAN

Tubuh kita terdiri daripada trillion sel hidup. Sel-sel badan yang normal berkembang, berpecah untuk membuat sel-sel baru, dan mati dengan cara yang teratur. Pada tahun-tahun awal kehidupan seseorang, sel-sel normal berpecah dengan lebih cepat untuk membolehkan mereka membesar. Setelah seseorang itu menjadi dewasa, kebanyakan sel berpecah hanya untuk menggantikan sel rosak, sel mati atau untuk membaiki kecederaan.




BAGAIMANA KANSER BERMULA

Kanser bermula apabila sel-sel di bahagian badan mula tumbuh di luar kawalan. Pertumbuhan sel kanser adalah berbeza daripada pertumbuhan sel yang normal. Ia tidak mati, sebaliknya terus berkembang dan membentuk sel yang baru, yang tidak normal. Sel-sel kanser juga boleh menyerang (tumbuh di dalam) tisu-tisu yang lain, sesuatu yang sel normal tidak boleh lakukan. Pertumbuhan di luar kawalan dan menyerang tisu-tisu lain adalah apa yang membuatkan sel menjadi sel kanser.

Ini berlaku disebabkan sistem pengawasan imun badan tidak aktif. Sistem pengawasan imun yang aktif akan memilih, mengenalpasti dan memusnahkan agen karsinogenik (agen yang menyebabkan kanser) yang setiap hari memasuki badan kita. Mereka yang mempunyai sistem imun yang sihat dan kuat akan terhindar daripada kanser. Mereka yang tindak balas sistem imunnya tidak berfungsi dengan baik berhadapan dengan risiko kanser yang lebih tinggi.








BAGAIMANA SEL KANSER MEREBAK

Sel kanser sering berjalan ke bahagian-bahagian badan yang lain di mana ia boleh berkembang dan membentuk tumor baru. Ini berlaku apabila sel kanser masuk ke dalam saluran darah atau saluran limfa badan. Proses kanser merebak dikenali sebagai metastasis.




JENIS - JENIS KANSER

Kanser menyumbangkan satu per empat daripada jumlah kematian di negara maju. Jenis yang paling biasa adalah kanser prostat, paru-paru dan kanser payudara. Jenis lain adalah kanser hati, kolon atau kolorektal, kanser pundi kencing, ovari, endometrium, tulang, kanser kulit dan leukimia.

Penyakit ini akan dinamakan mengikut di mana ia bermula. Contohnya, yang bermula di kolon akan dikenali sebagai kanser kolon. Jika ia telah merebak ke hati, ia dipanggil kanser kolon metastatik, bukan kanser hati. Dalam kes ini, sel kanser yang diambil dari hati akan sama dengan yang terdapat di dalam kolon.





RAWATAN, UBAT DAN PENAWAR KANSER

Terdapat beberapa jenis rawatan, ubat atau penawar untuk kanser. Ketahui bagaimana ia bertindak dan mengapa ia digunakan, dan dapatkan maklumat apa yang boleh diharapkan daripadanya dan bagaimana ia mungkin memberi kesan kepada anda jika anda mendapatkannya.


PEMBEDAHAN - Pembedahan boleh digunakan untuk mendiagnosis, merawat atau membantu mencegah kanser dalam beberapa kes. Ia selalunya mempunyai peluang yang besar untuk sembuh, terutama jika kanser belum lagi merebak ke bahagian badan yang lain.


KEMOTERAPI - Kemoterapi (kemo) adalah penggunaan ubat-ubtan atau dadah untuk merawat kanser. Ramai yang takut untuk menjalani rawatan kemoterapi. Ia akan membantu menenagkan ketakutan sekiranya diketahui apa itu kemoterapi, bagaimana ia berfungsi dan apa hasil yang boleh diharapkan daripadanya.


TERAPI RADIASI - Terapi radiasi atau sinaran menggunakan zarah bertenaga tinggi atau gelombang untuk memusnahkan sel-sel kanser atau sel rosak. Ia adalah satu rawatan yang paling biasa bagi kanser, sama ada secara sendiri atau bersama-sama dengan rawatan lain





Dan yang terakhir sekali merupakan cara terakhir dan cara untuk kita ikhtiar. Vivix merupakan supplement untuk membantu membaiki sel-sel kanser yang ada. Sebab jika sel kita rosak, makin mudah penyakit nak menyerang.


Image result for vivix shaklee


Memang vivix ni bukannya ubat untuk menyembuhkan. Tapi Alhamdulillah ianya dapat membantu ramai orang. Percayalah, selain daripada doa, kita kena ikhtiar dan usaha. Bil untuk rawatan hospital sangat mahal kan. Haaa ! Jangan tak tahu, vivix ni murah je harganya. Result pun akan memang korang suka. In Sha Allah, Nurul pun mengalami saat-saat orang yang Nurul sayang kena kanser. Just time tu Nurul terlambat kenal vivix. So untuk korang yang masih sempat, jangan sia-siakan peluang keemasan ni. Selain daripada rawatan hospital, meh kita ikhtiar cara lain pula. ^^



Image result for testimoni vivix shaklee kanser




Related image



Image result for testimoni vivix shaklee kanser




Related image





Alhamdulillah. Percayalah. Setiap doa dan usaha akan Allah makbulkan. :)







JOM KITA RAWAT DARIPADA SEKARANG



Klik gambar untuk pembelian VIVIX ^^








SEBARANG PERTANYAAN :


CALL / WHATSAPP / SMS : 017-3575871

INSTAGRAM : @SYAHIRAHVALIANTBEAUTY






AWAK RASA VIVIX NI MAHAL? TRY SAKIT DULU :D





2 comments:

  1. nice sharing....kanser adalah salah satu benda yang ditakuti kita semua...may Allah s.w.t blessed all of us...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes.. betul tu.. sebab tu kita kena cegah daripada awal 😊

      Delete

Setiap kata-kata anda akan memotivasikan diri seorang gadis yang ingin menjadi yang terbaik. In Sha Allah :D