TRENDING PERFUME - Syahirah Valiant

Post Top Ad

January 08, 2017

TRENDING PERFUME

Assalammualaikum wbt,


Sebelum kerja sembur perfume, sebelum dating sembur perfume, sebelum keluar mana-mana sembur perfume. Tapi korang kalau beli perfume jenis yang mana satu? Eau De Parfum (EDP) , Eau De Toilette (EDT) , atau Eau De Cologne (EDC) ?


Sekarang dah susah nak cari minyak wangi yang original. Maksud original di sini adalah minyak wangi yang asli. Yang asli mempunyai tahap kepekatan sebanyak 15% hingga 40%. Selalunya minyak wangi ini harganya sangat mahal dan bukan diletakkan dalam botol jenis spray.


Apa beza ketiga-tiga sebenarnya?



EAU DE PARFUM

Kepekatan minyak wangi : 10% - 20%

EDP mempunyai kepekatan minyak wangi yang paling tinggi antara 3 jenis ni. Jenis ini boleh tahan hingga 5 jam atau lebih. EDP lebih kurang sama dengan perfume cuma ia lebih air dan alkohol. Jenis minyak wangi ni selalunya dijual dalam bentuk spray.




EAU DE TOILETTE

Kepekatan minyak wangi : 4% - 15%

EDT ni lebih ringan dan masih dijual dalam bentuk spray. EDT lebih banyak kandungan alkohol dan ini bermakna EDT tak tahan lama. Selalunya orang guna EDT ni selalu sembur banyak-banyak dan untuk kegunaan seharian.



EAU DE COLOGNE

Kepekatan minyak wangi : 2% - 5%

Cologne adalah singkatan eau de Cologne untuk bandar Cologne, Jerman di mana aroma tertantu pertama kali dibuat, air di Cologne. Selalunya cologne ni sangat ringan dan segar. Ia diperbuat daripada buah-buahan dan ia mengandungi minyak pati lemon, bergamot, oren dan neroli mutlak. Mereka juga mungkin mengandungi minyak lavender penting dan rosemary.



Jeng jeng jeng ~ Sekarang korang dah tahu kan. So korang punya perfume jenis apa? Try share sikit ^^

Da alang-alang tu jom usha perfume EDP dekat sini. Tahan lebih  jam tau. Korang kena try. :D NURUL'S DEXANDRA

1 comment:

  1. Ok, saya kongsi sikit kat sini. Saya guna Old Spice dari Amerika. Buatan Procter n Gamble di Cincinnati. Guna sejak sekolah.

    It's just perfect for me.

    ReplyDelete

Setiap kata-kata anda akan memotivasikan diri seorang gadis yang ingin menjadi yang terbaik. In Sha Allah :D

Post Bottom Ad