Bibimbap - Syahirah Valiant

Latest

January 05, 2015

Bibimbap


Assalammualaikum


Bahan-bahan

- 1 ikat sayur bayam
- 1 cawan daging
- 1 cawan lobak
- 1 cawan cendawan shitake
- 1 cawan cendawan enokitake
- 1 potong ikan salmon (kalau tak nak letak pun takpe)
- minyak bijan untuk makanan
- 1 biji bawang putih (ditumbuk)
- 1 sudu makan kicap soya
- 1/2 sudu makan kicap pekat
- 1 sudu bijan panggang
- 1 hingga 2 biji telur
- garam/gula


Cara-caranya

- Daging kena perap dengan kicap soya, kicap pekat, bawang putih dan garam. Biar dalam masa 30 minit.
- Tunggu daging diperap, rebus sayur bayam tu. Cendawan enokitake ti rebus air then celur kan je. pastu rendam dalam ais kejap.
- Goreng cendawan shitake dan carrot.
- rebus ikan salmon. kalau dah siap, carik-carikkan isi ikan tu.
- goreng daging
- dah siap semua, goreng la telur separuh masak pulak.
- then, hias la ikut kreativiti masing-masing ye. :)


Bibimbap ni makan dengan sos Gochujang

Bahan-bahan

- 4 sudu taucu
- 1/2 sudu teh serbuk cili atau 2 sudu sos cili
- 1 sudu gula
- minyak binjan sikit

Taucu tu masin. so basuh ala2 kadar je k. Lepas tu campur semua bahan sos tu. Kalau boleh, goreng la nasi sikit. Lagi sedap. ^^

4 comments:

  1. Bestnya bibimbap? Ira nak pernah buat ke?

    ReplyDelete
  2. aaaaa korean saaangat hehe tapi sedap..

    ReplyDelete
  3. Bestnya..... kena cuba sendiri kat rumah nampaknya... hehe.....

    ReplyDelete

Setiap kata-kata anda akan memotivasikan diri seorang gadis yang ingin menjadi yang terbaik. In Sha Allah :D