December 17, 2012

,
10 Fakta Menarik Seekor Kucing

Assalamualaikum & Annyeong ~

k, ary ny Ira t'lampau rjin lak nk ksi fakta2 n tips2 ny.. slalunye Ira mlz sgt.. ntah hangin ap y dtg pown xtwu.. hehe.. ok, korg nmpk x gmba kt atas 2? yeah ! ad meow la.. hehe.. spe y ske kucing kite geng k :) kdg2 Ira ad gk jmpe org y xske kcing.. sperti la kwn Ira.. xtwu la npe dyeorg xske.. comey ap kcing.. :D

Majoritinya setiap orang mesti ada bela kucing kat rumah. yela kn~ buat peneman kalau bosan. Ira suka sangat cakap dengan kucing Ira kalau Ira tengah marah ataupun tengah bosan. biarla kucing tu tak faham. asalkan lepas Ira cakap dengan kucing, Ira akan senyum balik. dalam tak sedar, sebenarnya kucing ada banyak fakta menarik yang kita tak tahu selama ni. korang semua nak tahu apa bende fakta nya? jum kita scroll ke bawah lagi.. hehe :)

Fakta Menarik Mengenai Kucing

  • kucing boleh membezakan antara warna ungu, biru, hijau dan kuning.
  • kucing boleh balik ke rumah walaupun di buang jauh-jauh, tanpa disediakan kompas.
  • kucing mempunyai ingatan jauh lebih baik daripada anjing, monyet dan orang utan.
  • kucing boleh mengeluarkan lebih daripada 100 bunyi.
  • kucing mempunyai kelajuan hampir 50 KM/j.
  • kucing akan menjilat badannya setelah mengalami kejadian berbahaya bertujuan untuk menenagkan dirinya.
  • kucing tidak pernah berpeluh, walaupun setitik.
  • kucing mempunyai DNA yang berjenis AB dan boleh di padankan dengan manusia yang berdarah AB.
  • kucing betina mengambil masa lebih kurang 58-65 hari ketika buntingnya.
  • kucing mempunyai suhu normal nya adalah 38.6 darjah celcius.

wahhh ...~ uniknye meow aka kucing.. hehe xD bru Ira twu keistimewaan kucing ny... nmpk comel dan pnoh dgn keistimewaan.. jum share2 ngn kwn kite k... bubye :)

December 16, 2012

,
Tumblr_mf54f8yd591r292xjo1_500_large

Assalamualaikum & Annyeong ~

Ira nk bgi ckit tips ny.. korg cer tgok tjok y Ira ksi 2.. bez x ? bez kn.. smoga hidop korg diberkati k :) k, Ira nk ksi ny.. get ready ur mind k.. cbe korg hayati btol2 :)

Anak soleh...,

Itulah yang bermain difiran Ira sekarang ini. Anak soleh dan solehah ni idaman setiap mereka yang bergelar anak termasuklah Ira sendiri. Adakah kita semua tergolong dalam ciri-ciri ini? Mari kita fikir sejenak dan hayati la point-point yang Ira kasi ni.. :)

1) Mentaati kedua ibu bapa

Anak yang soleh dan solehah ini sentiasa mentaati ibu bapa mereka selagi tidak terkeluar dari hukum syarak. kita yang sebagai anak ni adakah sentiasa mentaati kedua ibu bapa kita? cuba kita renungkan dan muhasabah diri sekejap. adakah kita pernah meninggikan suara kita dihadapan mereka? ataupun adakah kita pernah menyakiti hati mereka?

2) Tingkah laku dan akhlak dipelihara

Anak soleh dan solehah sentiasa menjaga tingkah laku mereka daripada melakukan perkara-perkara yang buruk. apatah lagi melakukan perkara yang boleh menjatuhkan maruah keluarga. tidak dinafikan memang manusia tidak terlepas daripada membuat dosa. tapi Allah maha pengampun. setiap hambanya yang memohon maaf padaNya dengan ikhlas, InsyaAllah akan diampunkan dosanya.

3) Amalan dijaga kerana Yang Maha Esa

Anak yang soleh dan solehah perlu menjaga amalan mereka. dan amalan itu mestilah kerana Yang Maha Esa. kadang-kadang kita sebagai manusia sering culas dalam melakukan amalan kepada Allah terutama sekali solat. untuk menjadi anak y soleh dan solehah perlulah menunaikan yang wajib tepat pada waktunya. 

Pesanan untuk anak lelaki

Tanggungjawab menjadi anak lelaki amatlah besar dan berat. kerana apabila seorang ayah meninggal dunia, anak lelaki la y bertanggungjawab mengambil alih tugas sebagai seorang ayah. dialah yang menjadi ketua keluarga dalam menggantikan tugas ayahnya. Anak lelaki juga perlu menguruskan jenazah. senang jika ayah atau ibunya telah tiada dia dapat menguruskan dengan senang. InsyaAllah...

Pesanan untuk anak perempuan

Tanggungjawab anda tidaklah sebesar tanggungjawab lelaki. anak perempuan perlu menjaga aurat sendiri dan batas pergaulan. kamu juga perlu pandai mencari suami yang boleh membawa mu ke syurga Allah. carilah yang tidak cacat celanya akhlak dan ibadah terhadap Allah. InsyaAllah, dialah bakal membawa mu ke jalan Allah dan InsyaAllah dia lah juga yang dapat membawa ke syurga Allah yang indah.

,
555482_436158266426028_614745783_n_large

Assalamualaikum & Annyeong ~

lme da kn Ir xksi pengetahuan and tips2 ny.. actually, Ira xtwu nk ksi ap.. hurmm ~ sedey kn ? :/ hehe... so, skang ny Ira nk ksi fakta tntang coklat... spe ske coklat angkat tgn ? hehe... smue org ske coklat... spe y xske kn.. ok, we start from pendahuluan.. eh, mcm krngan je.. ok la.. jgn buang mse lgi k :)

Coklat sering dikaitkan sebagai makanan yang boleh menggemukkan. Malah mitos ini telah mula tersebar sejak dahulu lagi bahawa coklat boleh mendatangkan pelbagai masalah kesihatan. 

Tapi, tahukan anda? semuanya AUTA !

Faktanya ialah:

  • coklat tidak menyebabkan masalah kerosakan gigi
  • coklat tidak menyebabkan masalah jerawat
  • kafein di dalam coklat bukan penyebab keresahan
  • coklat tidak menyebabkan migrain
  • coklat tidak menyebabkan peningkatan paras kolestrol
  • coklat sebagai makanan yang sihat
  • coklat tidak bertindak mengawal emosi dan tingkah laku
  • coklat bukan penyebab penyakit jantung
  • coklat bukan punca batuk berlarutan
  • coklat tidak menyebabkan barah

ok, 2 je y Ira dpt.. tpi bgi Ira la kn.. nk mkn 2 bleh... tpi kne control la.. tkot lak jdi ap2 kn.. b'dsarkan fakta2 tdy, bru la Ira twu smuenye bkn cbb coklat.. tpikn klo kite mkn bnyk2, msty akn t'jdi gk.. btol x ? :) korg y lalu bleh la bce.. n klo free komen la ek.. sa2 pown jdi la :)

Follow Us @_nrlsyhirh